اتجاهات الطلاب ذوى الاحتياجات الخاصة نحو ممارسة نشاط المسرح المدرسى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الدراسات العليا للطفولة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على اتجاهات الطلاب ذوى الاحتياحات الخاصة نحو ممارسة نشاط المسرح المدرسي، وتعد هذه الدراسة من الدراسات الوصفية التى اعتمدت الدراسة علي منهج المسح، وتمثلت عينة الدراسة في عينة قوامها(234) طالبة وطالب من ذوى الاحتياجات الخاصة بالمرحلة الاعدادية، تم تطبيق مقياس اتجاهات لذوى الاحتياجات الخاصة نحو ممارسة نشاط المسرح المدرسي، ومن أهم نتائجها:- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات ذوى الاحتياجات الخاصة في اتجاهاتهم نحو ممارسة النشاط المسرحي لكلً من (الاتجاه الاجتماعي- الاتجاه النفسي- الاتجاه الترويحي- الاتجاه الإداري والإمكانات- الاتجاه فنى) تبعا لاختلاف النوع،- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات ذوى الاحتياجات الخاصة في اتجاهاتهم نحو ممارسة النشاط المسرحي لكلً من (الاتجاه الاجتماعي- الاتجاه النفسي- الاتجاه الترويحي- الاتجاه الإداري والإمكانات- الاتجاه فنى) تبعا لاختلاف الممارسة.
The study aimed to identify the attitudes of students with special needs towards participating in school theater activities at the preparatory stage. This study falls within the descriptive research category and employed a survey methodology. The study sample consisted of 234 male and female students engaged in school theater activities. A scale measuring the attitudes of students with special needs towards participating in school theater activities was applied. The key findings include:- here are no statistically significant differences in the mean scores of students with special needs in their attitudes towards theatrical activities in the social, psychological, recreational, administrative and logistical, and technical aspects based on gender differences.-There are statistically significant differences in the mean scores of students with special needs in their attitudes towards theatrical activities in the social, psychological, recreational, administrative and logistical, and technical aspects based on variations in their level of engagement

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية